Politechnika Częstochowska - PCZ, Częstochowa

Adres: ul. Dąbrowskiego 69, 42-201 Częstochowa

Nowe kierunki

Budownictwo z wykorzystaniem automatyki i robotyki https://wb.pcz.pl/kandydat/oferta-dydaktyczna/budownictwo-z-wykorzystaniem-automatyki-i-robotyki

Niniejszy kierunek pozwoli absolwentom na uzyskiwanie pełnych uprawnień budowlanych. Opracowany został na bazie współczesnych rozwiązań w zakresie projektowania numerycznego, będącego podstawą procesu realizacji obiektów kubaturowych i niekubaturowych, który wymaga odejścia od tradycyjnie realizowanych prac na korzyść procesu automatycznego z wykorzystaniem robotów pracujących pod kontrolą sztucznej inteligencji, którą nadzoruje człowiek.

Kierunek ten to nowy obraz nadchodzącego budownictwa, bazujący na kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach absolwentów, które uzyskają poprzez zaangażowanie nauczycieli akademickich z trzech wydziałów: Wydziału Budownictwa – kompetencje budowlane, Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Informatyki – kompetencje z robotyki i informatyki oraz Wydziału Elektrycznego – kompetencje z automatyki. Jest to pierwszy w Polsce interdyscyplinarny kierunek studiów w zakresie budownictwa opartego na autonomicznych procesach, otwierany na Politechnice Częstochowskiej.

Oferujemy wysoki poziom kształcenia, umożliwiający uzyskanie atrakcyjnych i interdyscyplinarnych kwalifikacji z wykorzystaniem nowoczesnego podejścia do procesu projektowania oraz wykonywania budynków i budowli przy wykorzystaniu cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji procesów budowlanych, na bazie rzeczywistości rozszerzonej.

Absolwent będzie przygotowany do projektowania, nadzoru oraz wykonawstwa wszystkich typów obiektów budowlanych, inżynierskich oraz drogowych z wykorzystaniem automatyki i robotyki. Może podejmować pracę w biurach projektowych, przedsiębiorstwach wykonawczych, nadzorze budowlanym, jak również w przemyśle materiałów budowlanych. Uzyskane kompetencje pozwolą na ubieganie się o uprawnienia budowlane w pełnym zakresie projektowym oraz wykonawczym pozwalające na wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, które są tożsame z uprawnieniami uzyskiwanymi po powszechnie realizowanym w kraju procesie kształcenia na kierunkach budowlanych.

Energetyka jądrowa   https://wis.pcz.pl/kandydat/studia-i-go-stopnia/energetyka-jadrowa-1

mają charakter interdyscyplinarny i obejmują zagadnienia z obszaru nauk inżynieryjno-technicznych bazujących na dyscyplinach:

Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka,

Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne,

Inżynieria mechaniczna,

Inżynieria materiałowa.

W procesie kształcenia bierze udział kadra naukowo-dydaktyczna czterech Wydziałów Politechniki Częstochowskiej, w tym:

Wydziału Infrastruktury i Środowiska,

Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Informatyki,

Wydziału Elektrycznego,

Wydziału Inżynierii Produkcji oraz Technologii Materiałów,

a także czołowi przedstawiciele sektora związanego z badaniami jądrowymi, przemysłem energetycznym oraz agendą rządową odpowiedzialną za realizację polityki państwa w zakresie energetyki jądrowej, tj.:

Narodowe Centrum Badań Jądrowych,

Energoprojekt Katowice S.A.,

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej w Wiedniu,

Agencja Energii Jądrowej OECD w Paryżu,

Departament Energii Jądrowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Bezpośrednie uzasadnienie potrzeby uruchomienia nowego kierunku kształcenia "Energetyka jądrowa" wynika z Ramowego planu rozwoju zasobów ludzkich na potrzeby energetyki jądrowej, opracowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w 2016 r. oraz Programu polskiej energetyki jądrowej (PEJ) opublikowanego na mocy Uchwały Rady Ministrów nr 141 z dnia 2 października 2020r.

Głównym zadaniem w zakresie rozwoju zasobów ludzkich jest przygotowanie wykwalifikowanych kadr do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowych oraz wypełnienia zadań dozoru jądrowego. Głównym uwarunkowaniem w zakresie przygotowania kadr jest fakt, że obecnie Polska nie dysponuje wystarczającymi zasobami ludzkimi przygotowanymi specjalnie na potrzeby energetyki jądrowej. Wraz z podjęciem decyzji o włączeniu energetyki jądrowej do krajowego miksu energetycznego Polska musi z wyprzedzeniem zaplanować ilość i strukturę kadr, która będzie potrzebna na każdym etapie budowy i funkcjonowania elektrowni jądrowej. Z tego względu konieczne jest, aby wystarczająco wcześnie wdrożyć do krajowego systemu oświaty programy edukacyjne i szkoleniowe oraz zapewnić na czas odpowiednich pracowników przyszłej elektrowni jądrowej oraz regulatora. Szacuje się, że sektor energetyczny oparty na reaktorach jądrowych będzie potrzebował przez okres 50 lat 40 tys. miejsc pracy, w tym dobrze wykształconych inżynierów. Liczba ta może być niedoszacowana, gdyż specjaliści w dziedzinie energetycznego wykorzystania energii jądrowej potrzebni będą także w wielu agendach rządowych, biurach projektowych oraz zespołach eksperckich uczestniczących w procesie lokalizacyjnym oraz inwestycyjnym. Zgodnie z wymaganiami programu PEJ przygotowanie kadr musi odbywać się przede wszystkim poprzez stacjonarne studia wyższe w zakresie energetyki jądrowej oraz specjalizację jądrową, m.in. na kierunkach: inżynierii materiałowej, mechanicznym, elektrycznym, elektronicznym, automatyki, budownictwa i ochrony środowiska.

Informatyka Przemysłowa https://wimii.pcz.pl/kandydat/studia-i-go-stopnia/informatyka-przemyslowa

to kierunek łączący zaawansowane technologie informatyczne z potrzebami i wyzwaniami współczesnego przemysłu. Studenci poznają tutaj zarówno teoretyczne podstawy informatyki, jak i praktyczne zastosowania w obszarach takich jak automatyzacja, robotyka, systemy wbudowane, przetwarzanie danych czy inteligentne systemy produkcyjne.

Program studiów skupia się na kształtowaniu umiejętności analizy, projektowania i wdrażania systemów informatycznych w środowisku przemysłowym. Duży nacisk kładziony jest na naukę programowania, a także na projektowanie inteligentnych systemów wspomagających produkcję.

Kursy teoretyczne uzupełnione są o liczne laboratoria i projekty, które umożliwiają studentom praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Studenci mają również możliwość uczestnictwa w stażach i praktykach w przedsiębiorstwach technologicznych, co pozwala na zdobycie cennego doświadczenia zawodowego.

Inżynieria samochodów hybrydowych i elektrycznych (ISHiE)  https://wimii.pcz.pl/kandydat/studia-i-go-stopnia/inzynieria-samochodow-hybrydowych-i-elektrycznych

to kierunek dający możliwości poznania  nowych technologii napędu samochodów, obsługi i diagnostyki pojazdów oraz rozwiązywania szerokiego spektrum problemów inżynierskich w branży motoryzacyjnej.

W dobie tak szybkiej transformacji technologicznej w branży motoryzacyjnej istmieje potrzeba szkolenia inżynierów, specjalistów łączących w sobie umiejętności obsługi pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, elektrycznymi oraz układami hybrydowymi. Program nauczania powstał po szerokej konsultacji z otoczeniem gospodarczym, gdzie wskazano potrzebę kształcenia przyszłej kadry inżynierskiej  dla brażny motoryzacyjnej.

Absolwenci kierunku ISHiE uzyskują multidyscyplinarną wiedzę niezbędną do diagnostyki oraz obsługi złożonych układów technicznych samochodu z akumulacją energii oraz systemów kontroli i wspomagania jazdy z elementami sterowania autonomicznego.

Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego sprawia, że absolwenci kierunku charakteryzują się umiejętnościami i kompetencjami w zakresie adekwatnym do złożoności technicznej współczesnych pojazdów samochodowych.

Sztuczna inteligencja  https://wimii.pcz.pl/kandydat/studia-i-go-stopnia/sztuczna-inteligencja

to kierunek pozwalający uzyskać nie tylko solidna wiedzę z zakresu inżynierii danych, statystyki, algorytmów, uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego czy sieci neuronowych, ale również praktyczne umiejętności zastosowania SI między innymi w aplikacjach internetowych, aplikacjach mobilnych, elektronice i robotyce, robotach mobilnych, biznesie, grafice rastrowej oraz grafice 3D.

Studenci kierunku Sztuczna inteligencja:

  •  zdobywają solidne podstawy teoretyczne z inżynierii danych, statystyki, algorytmów, uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego, sieci neurownoych i innych dziedzin związanych ze sztuczna inteligencją;
  • uczestniczą w unikalnych zajęciach prowadzonych przez naukowców o międzynarodowym uznaniu i z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu badań w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego;
  • opanują sztukę programowania w kluczowych językach dedykowanych dla modelowania systemów inteligentnych, takich jak python, R, Java, C++;
  • uczą się analizy i przetwarzania tekstu w języku naturalnym.

 

MATURA 2024 - ARKUSZE
REKLAMA
Szkoły wyższe w mieście