Opis
Wojciech Prażmowski
Ogrody polskie. Varia śląskie. Dom - droga istnienia
Wystawa fotografii
7. Triennale Sztuki Sacrum
28 maja - 1 sierpnia 2010
Sala Śląska
Wystawa prac jednego z najwybitniejszych polskich fotografów, mistrza
fotografii kreacyjnej Wojciecha Prażmowskiego. Na wystawę składa się cykl
Varia Polskie w części prezentującej Śląsk uzupełniony innymi fotografiami.
Prace pokazują zakamarki, podwórka, miejsca prawie banalne i zazwyczaj mało
atrakcyjne turystycznie miejsca, miejsca mijającego czasu. Koncepcja artysty
opiera się na zestawieniach motywów architektonicznych i krajobrazowych,
opartych na grze kolorów, na bogactwie kształtów różnych dziwnych
przedmiotów, nieoczekiwanych skojarzeniach.
Zdjęcia te prezentują sposoby udomowiania najbliższego otoczenia, czasami
bardzo trudnego do życia, są znakomitą prezentacją mieszania się starego,
tradycyjnego z nowym sposobem zamieszkiwania. Wystawie towarzyszy katalog
zawierający teksty wprowadzające i zdjęcia.
Rzeczywistość [w pracach Prażmowskiego]objawia się niczym w nagłym
przebłysku, tak, że artysta niemal znika podszyty pod rejestratora. Widz
otrzymuje coś w rodzaju niewinnego, z lekka przypadkowego dokumentu. (.)
Uświadamia sobie dopiero po chwili, że nie ma jednak do czynienia z
przypadkową rejestracją scenki z życia codziennego. Staje oko w oko z
wyrafinowaną kompozycją, która wciąga nas coraz głębiej w coraz bardziej
oszałamiające, podniecające i nęcące gry. Kompozycja mieni się
wieloznacznymi grami barw, kształtów, skojarzeń, śladów życia. (.)
Znaleźliśmy się pod wpływem sugestywnej "hipnozy" zamaskowanej jako rzeczowy
raport ze skrzeczącej i ułomnej rzeczywistości
Fragment tekstu Sławomira Magali z katalogu do wystawy
Wojciech Prażmowski
Studia: Szkoła Fotografii Twórczej w Brnie. Dyplom w 1975 roku. Wykładowca w
Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz
ASP w Poznaniu Fotografią zajmuje się od roku 1968 - udział w Ogólnopolskiej
Wystawie Fotografii Artystycznej w Częstochowie. Od 1977 roku członek ZPAF.
Reprezentuje nurt fotografii kreacyjnej. Jest twórcą foto-obiektów. Brał
udział w blisko trzystu wystawach fotograficznych w kraju i za granicą,
m.in.: 2003 - Zarzecze, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa; 1999-2000 -
Biało-czerwono-czarna, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa; 1999 - Sto
fotografii, Galeria FF, Łódź; 1998 - Album Rodzinny, Galeria Promocyjna,
Warszawa; 1992 - FOTOFEST, Houston, USA; 1 Ars Baltica Fototriennale Koniec
Utopii, Helsinki, Tallin, Odense, Warszawa. Prace w zbiorach m.in. m.in.
Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Narodowego w
Warszawie, MOMA (Museum of Modern Art) w Nowym Jorku.
Dom na fotografii
Wystawa fotografii
7. Triennale Sztuki Sacrum
28 maja - 1 sierpnia 2010
Sala Poplenerowa, Antresola, Gobelinowa
Wystawa zamykająca projekt 7. Triennale Sztuki Sacrum Dom - droga istnienia
konsekwentnie podejmuje wątki poprzednich wystaw, tym razem przedstawione na
fotografiach wybranych artystów fotografików. Kryterium doboru zdjęć była
ich wysoka jakość artystyczna, ale również odpowiednie spojrzenie autora na
fotografowany obiekt. Wystawa prezentuje formy patrzenia na świat i
udomawiania go poprzez aparat fotograficzny.
W wybranych cyklach fotograficznych znów pojawia się dom jako
przestrzeni pamięci, mit, struktura wyobraźni ludzkiej. Układ wystawy
odpowiada zasadniczym założeniom projektu Dom - prace ułożone zostały wg
podstawowych wątków: Dom - świątynia, Dom - świat, Dom - człowiek, Dom
zredukowany. Autorka scenariusza wystawy Barbara Major celowo odniosła się
do sposobu konstrukcji poprzednich wystaw problemowych, inspirowanego z
kolei książką Danuty i Zbigniewa Benedyktowiczów Dom w tradycji ludowej,
podkreślając przy tym odmienny charakter medium fotografii w sposobie
przedstawianie i interpretowania tematu.
Na wystawie okazane zostaną prace m.in. Anny Beaty Bohdziewicz, Andrzej
Różyckiego, Jerzego Lewczyńskiego, Jacentego Dędka, Marcina Sudzińskiego,
Zbigniewa Łagockiego, Zofii Rydet, Anny Wiatr, Andrzeja Kramarza.
Ogrody polskie. Varia śląskie. Dom - droga istnienia
Wystawa fotografii
7. Triennale Sztuki Sacrum
28 maja - 1 sierpnia 2010
Sala Śląska
Wystawa prac jednego z najwybitniejszych polskich fotografów, mistrza
fotografii kreacyjnej Wojciecha Prażmowskiego. Na wystawę składa się cykl
Varia Polskie w części prezentującej Śląsk uzupełniony innymi fotografiami.
Prace pokazują zakamarki, podwórka, miejsca prawie banalne i zazwyczaj mało
atrakcyjne turystycznie miejsca, miejsca mijającego czasu. Koncepcja artysty
opiera się na zestawieniach motywów architektonicznych i krajobrazowych,
opartych na grze kolorów, na bogactwie kształtów różnych dziwnych
przedmiotów, nieoczekiwanych skojarzeniach.
Zdjęcia te prezentują sposoby udomowiania najbliższego otoczenia, czasami
bardzo trudnego do życia, są znakomitą prezentacją mieszania się starego,
tradycyjnego z nowym sposobem zamieszkiwania. Wystawie towarzyszy katalog
zawierający teksty wprowadzające i zdjęcia.
Rzeczywistość [w pracach Prażmowskiego]objawia się niczym w nagłym
przebłysku, tak, że artysta niemal znika podszyty pod rejestratora. Widz
otrzymuje coś w rodzaju niewinnego, z lekka przypadkowego dokumentu. (.)
Uświadamia sobie dopiero po chwili, że nie ma jednak do czynienia z
przypadkową rejestracją scenki z życia codziennego. Staje oko w oko z
wyrafinowaną kompozycją, która wciąga nas coraz głębiej w coraz bardziej
oszałamiające, podniecające i nęcące gry. Kompozycja mieni się
wieloznacznymi grami barw, kształtów, skojarzeń, śladów życia. (.)
Znaleźliśmy się pod wpływem sugestywnej "hipnozy" zamaskowanej jako rzeczowy
raport ze skrzeczącej i ułomnej rzeczywistości
Fragment tekstu Sławomira Magali z katalogu do wystawy
Wojciech Prażmowski
Studia: Szkoła Fotografii Twórczej w Brnie. Dyplom w 1975 roku. Wykładowca w
Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz
ASP w Poznaniu Fotografią zajmuje się od roku 1968 - udział w Ogólnopolskiej
Wystawie Fotografii Artystycznej w Częstochowie. Od 1977 roku członek ZPAF.
Reprezentuje nurt fotografii kreacyjnej. Jest twórcą foto-obiektów. Brał
udział w blisko trzystu wystawach fotograficznych w kraju i za granicą,
m.in.: 2003 - Zarzecze, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa; 1999-2000 -
Biało-czerwono-czarna, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa; 1999 - Sto
fotografii, Galeria FF, Łódź; 1998 - Album Rodzinny, Galeria Promocyjna,
Warszawa; 1992 - FOTOFEST, Houston, USA; 1 Ars Baltica Fototriennale Koniec
Utopii, Helsinki, Tallin, Odense, Warszawa. Prace w zbiorach m.in. m.in.
Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Narodowego w
Warszawie, MOMA (Museum of Modern Art) w Nowym Jorku.
Dom na fotografii
Wystawa fotografii
7. Triennale Sztuki Sacrum
28 maja - 1 sierpnia 2010
Sala Poplenerowa, Antresola, Gobelinowa
Wystawa zamykająca projekt 7. Triennale Sztuki Sacrum Dom - droga istnienia
konsekwentnie podejmuje wątki poprzednich wystaw, tym razem przedstawione na
fotografiach wybranych artystów fotografików. Kryterium doboru zdjęć była
ich wysoka jakość artystyczna, ale również odpowiednie spojrzenie autora na
fotografowany obiekt. Wystawa prezentuje formy patrzenia na świat i
udomawiania go poprzez aparat fotograficzny.
W wybranych cyklach fotograficznych znów pojawia się dom jako
przestrzeni pamięci, mit, struktura wyobraźni ludzkiej. Układ wystawy
odpowiada zasadniczym założeniom projektu Dom - prace ułożone zostały wg
podstawowych wątków: Dom - świątynia, Dom - świat, Dom - człowiek, Dom
zredukowany. Autorka scenariusza wystawy Barbara Major celowo odniosła się
do sposobu konstrukcji poprzednich wystaw problemowych, inspirowanego z
kolei książką Danuty i Zbigniewa Benedyktowiczów Dom w tradycji ludowej,
podkreślając przy tym odmienny charakter medium fotografii w sposobie
przedstawianie i interpretowania tematu.
Na wystawie okazane zostaną prace m.in. Anny Beaty Bohdziewicz, Andrzej
Różyckiego, Jerzego Lewczyńskiego, Jacentego Dędka, Marcina Sudzińskiego,
Zbigniewa Łagockiego, Zofii Rydet, Anny Wiatr, Andrzeja Kramarza.